Február elsején beadtam az XPRIZE Carbon Removal pályázatot. Hajmeresztőnek tűnhet 200.000 ezer építést tervezni, úgy, hogy még egy sincs megvalósítva. Lehet, nem vitatom, bár minden relatív. Az viszont kicsit megnyugtatóbb lehet, hogy 150-200 Kenderbetonjurta építéssel már 1000t széndioxidot megkötünk. Tartósan, természetesen. És a legfontosabb: önkéntesen, építve.

Tehát aki egyébként is építeni tervez a következő években, építhet ilyet. Tégla, stb falazat helyett választhatja ezt. Ceteris paribus – “a többi változatlanul hagyásával” kijön a megtakarítás, és az XPRIZE is 1000t-t kér első körben. Második körben ezerszer többet (és addig a kalkulációkat is pontosítjuk és validáljuk), a harmadikban a második ezerszerese, tehát Gigatonna szint a cél. Sokat kell ahhoz építeni, vízcseppből is óceánnyinak tűnik, de akinek erősek a kétségei, ajánlom nézzen utána a globális építőipar méretének!

Mostanában sokat olvashatunk széndioxid témában, foglalkozunk vele, híradás is van szép számban. Versengő megoldásoknak olyanok számítanak, hogy össze kell gyűjteni a cuccot, szállítani, valahol megépíteni egy üzemet, ami aztán esetenként jelentős újabb energiaráfordítással feldolgozza, megköti, konzerválja a szén-dioxidot. Majd még tárolni is kell valahol, valamit… És minden lépése energia, újabb kibocsátás. Ezekkel összehasonlítva az a vízió, hogy a szomszéd faluból megveszem az anyagot és megépítjük családi és baráti összefogással a Kenderbetonjurtánkat, sokaknak vonzó lehet.

Beszerkesztek pár cikket, amit mostanában szembefújt velem az Internet. Írtam is ezeknek a médiumoknak – idáig nem sok bíztatást vagy segítséget kaptam. Lehet éppen azért, mert hihetetlennek tartja egy magát épeszűnek gondoló újságíró, hogy ez összejöjjön.

Ez az írás is segíthet egy kicsit beláthatóbb kontextusba helyezni a feladatot. 200 regisztráció nem olyan sok, de ehhez fontos, hogy akinek szimpatikus a téma, segítse. Egészen emberi, hogy óriási munka mindez. Marha nehezen változtatunk bevett szokásainkon. De ha megvan az elvi 200, egy mérföldkövet kipipálhatunk. Utána meg kell valósítani majd. De ott már bejön a közösség “huzó-hatása”, ha elkezdjük bemutatni, mi lesz, milyen lesz, hol lehet becsatlakozni, pár jó fényképpel és videóval, kinyílik majd ez az egész. És időközben meg kell jelenjen egy szponzor is: Elon Musk, vagy valaki más.

Szóval hátha éppen ez a kontextus hiányzott. Köszönöm a megosztásokat, regisztrációkat!